Betonbouw Engineering Grondwerkzaamheden Spoorwerk
Station Nijmegen-Heyendaal vernieuwd
Met 7.200 in- en uitstappers per dag behoort station Heyendaal tot de drukste stations van de Regio Arnhem-Nijmegen. De verwachting is bovendien dat het aantal reizigers op de Maaslijn tot 2031 met nog eens 18% zal groeien. Een grondige vernieuwing van het station was daarom noodzakelijk om het ook in de toekomst goed te laten functioneren.

Station Nijmegen-Heyendaal is klaar voor de toekomst
Vernieuwing van het station
Het station kreeg een complete herinrichting met over de volledige lengte bredere perrons. De oude oversteek over het spoor werd vervangen door een nieuwe stalen traverse, de huidige fietsenstalling is heringericht en uitgebreid en aan de kant van het Technovium zijn nieuwe groene zitplekken gerealiseerd. Ook is gezorgd dat het station beter zichtbaar werd vanaf de Heyendaalseweg en een uitstraling kreeg die aansluit bij de moderne campusomgeving. De werkzaamheden vonden plaats in een binnenstedelijke omgeving, waarbij het openbaar vervoer, met uitzondering van vier treinvrije periodes, door kon blijven rijden. Wij waren de hoofdaannemer van dit project en onze opdrachtgever was ProRail.
De diverse werkzaamheden zijn uitgevoerd in nauw overleg en afstemming met diverse stakeholders, waaronder de gemeente Nijmegen, Omgevingsdienst Regio Nijmegen, NS Stations, Arriva, Transdev, ROC Nijmegen, HAN Hogeschool, studentenhuisvesting, omwonenden, TVM Nijmegen en het Radboud UMC.
Hiermee is een functioneel en toekomstbestendig station gerealiseerd die aansluit bij de ruimtelijke en functionele eisen van de omgeving.
Resultaat
Station Heyendaal is klaar voor de toekomst: met bredere perrons, een nieuwe traverse, honderden extra fietsparkeerplekken, betere toegankelijkheid en een moderne uitstraling. Een upgrade waar zowel reizigers als de stad Nijmegen trots op kunnen zijn



















