Wij bieden de totaaloplossing

Een inventieve denkwijze

Hoogste ladder niveau 5 CO2 uitstoot

Duurzaamheid centraal

Van jou naar mij
Naar overzicht
Spoorwerk

Station Arnhem Velperpoort

Station Arnhem Velperpoort is gebouwd in 1988 en ligt aan de spoorlijn Arnhem-Zevenaar. Tot begin 2020 stond het station er oud en vervallen bij en kon het wel een opknapbeurtje gebruiken. Het station stond erom bekend dat het als verzamelplek werd gebruikt door nachtbrakers en/of drugsverslaafden. Daarnaast voldeden de perrons niet meer aan de zogenaamde P76 richtlijnen, waren ze instabiel en aan het verzakken. Van Spijker Infrabouw B.V. heeft de perrons verbreed, liften geinstalleerde en de trap naar perron 1 breder gemaakt. Door deze werkzaamheden is het station een veiligere en aangenamere plek geworden.

Vernieuwd station 

Naast de verbreding van de stations zijn de perrons volledig vernieuwd en gemorderniseerd. Zo liggen de perrons op eenzelfde hoogte als de trein, waardoor in-en uitstappen makkelijker is. Ook zijn er nieuwe, duurzame, houten bankjes geplaatst en zijn de wachtruimtes opgeknapt. Dit alles met het behoud van de architectonische kwaliteit. Ook zijn er werkzaamheden aan het spoor verricht: het gedeelte richting Arnhem Centraal is vernieuwd. 

Bouwwerkzaamheden

Het doel van dit project was om het station een opener, veiliger en toegankelijker beeld te geven. Dit werd mogelijk gemaakt door een doorbraak te creëren op maaiveld niveau en deze goed te verlichten. Daarnaast moesten de tussenwanden van de wachtkamers op perronniveau gesloopt worden, dit was eerder namelijk een afgesloten ruimte waar men graag mocht verzamelen en/of slapen. Tot slot is de trapopgang aan de noordzijde gesloopt en weer opnieuw gerealiseerd. De trap is breder, robuuster en overzichtelijker geworden. Daarnaast zijn er extra en opvallende camera’s geplaatst voor het gevoel van de reiziger. Qua toegankelijkheid zijn er aan beide zijdes van het station liften gerealiseerd. Om de Europese norm te halen dienden de perrons naar 76cm boven de bovenkant van de spoorstaaf aangebracht te worden. Daarnaast moesten de perrons breder worden. Tot slot, om de instabiliteit van de taluds en dus de perrons tegen te gaan, was het noodzakelijk om de keerconstructie op maaiveld niveau te vernieuwen/verstevigen of te ontlasten.

Richting het einde van 2020 is het station op een paar punten na klaar gemaakt. Het geheel is dicht gestraat, de verlichting en de camera’s zijn aangesloten en de liften in werking gesteld. De reizigers konden tot slot gebruik maken van de nieuwe trapopgang. Begin 2021 zijn de laatste werkzaamheden gereed gemaakt. 

Onderstaande foto's geven een beeld weer van de werkzaamheden tijdens de Trein Vrije Periode van 10 dagen.

Fotografie: Bernard Vink

Vacatures